Interview met Sophie De Meyer
Het Metaal NV
Even een sprong in de tijd, naar 1919, toen negen Sint-Niklase smeden besloten om samen coöperatieve ‘Het Metaal’ op te richten. Door samen staal aan te kopen, konden ze betere voorwaarden verkrijgen, wat vlak na de destructieve impact van de Tweede Wereldoorlog geen slechte zet was. Het bedrijf bleef negentig jaar opereren vanuit de Plezantstraat, maar onder impuls van huidig CEO Sophie De Meyer verhuisde Het Metaal naar Europark-Zuid. De Meyer kocht uiteindelijk alle aandeelhouders uit en vormde de coöperatieve om tot een familiale KMO. Al twijfelde ze om zich te engageren toen haar vader, die destijds bestuurslid was, vroeg om in het bedrijf te stappen.
“Toen was dat een klein fabriekje waar de tijd was blijven stilstaan, maar ik hou gelukkig wel van een uitdaging”, lacht Sophie De Meyer. “Ik ben er toch ingestapt, en ondertussen hebben we een lange weg afgelegd. We kopen en verkopen staal, aluminium en inox. We ontzorgen door een breed gamma aan basisbewerkingen, zoals knippen en plooien, op ons te nemen. Die producten leveren we aan een breed klantenbestand dat innovatie en maatwerk belangrijk vindt.”
Die hang naar innovatie zit ook in aandacht voor duurzaamheid. Het Metaal liet daarom een energiescreening uitvoeren via een subsidie ‘verduurzaming bedrijventerreinen’ die de stad Sint-Niklaas verkreeg via de provincie. Hoe heb jij dat initiatief leren kennen?
Sophie De Meyer: “Via Bepasin, een platform dat lokale ondernemers verbindt met de stad Sint-Niklaas. We zijn sowieso voorstander van alle mogelijke innovaties binnen de deeleconomie, dus als die lijn zich ook op vlak van energie kan doortrekken, werken we daar graag aan mee. Dankzij die ondersteuning van stad en provincie moesten wij de investering – zoals de analyse van onze energiecijfers – niet helemaal zelf dragen.”
“Het was trouwens het ideale moment voor een energiescreening. We zetten al een tijdje in op innovatie, om ons bedrijf futureproof te maken. Dankzij de nieuwbouw die we acht jaar geleden zetten hebben we al een goede EPC-score. We werken bovendien aan de elektrificatie van ons wagenpark en in ons magazijn zijn we volop bezig met relighting (LED). Zo proberen we ervoor te zorgen dat ook onze werknemers een duurzamere mindset omarmen, die ze dan hopelijk ook implementeren in hun thuisomgeving.”

In hoeverre heb je je voorbereid op die energiescreening?
De Meyer: “We zijn gestart met de objectieve en reële data van de energiehuishouding van ons bedrijf vrij te geven. Die cijfers houden we sowieso goed bij en konden we dan ook meteen voorleggen zodra Transition Stories, dat bedrijven helpt om hun energietransitie te versnellen, aan de screening begon.”
“Ook daarna verliep het vlot. Transition Stories stelde duidelijke vragen, stemde verwachtingen op elkaar af en deed een eerste analyse via een Teams-meeting. De screening was op maat van een kleine kmo en leverde een objectief en onafhankelijk rapport op: op maat, hands- on en op basis van onze reële verbruiksdata en cijfers. We kregen niet met holle verkooppraatjes te maken, integendeel, ze reikten ons een bruikbaar werkinstrument voor de toekomst aan. Vooral het feit dat we ontzorgd werden en zo’n goede ondersteuning kregen, was voor ons een verademing.”
Hoe verloopt zo’n energiescreening?
De Meyer: “Tijdens het Intakegesprek met Transition Stories bepaalden we samen onze investeringsnoden. Nadien gingen ze aan de slag met data: we leverden facturen, verbruiksgegevens en plannen aan. Vervolgens was het tijd voor een technische en economische evaluatie van mogelijke maatregelen. In de rapportering kregen we
een overzicht van alle mogelijke scenario’s, met terugverdientijd en impact. Tijdens een online meeting hebben zij dat rapport toegelicht. Als laatste stelden ze een actieplan voor met een overzicht van mogelijke investeringen.”
Wat heeft de energiescreening jullie bedrijf uiteindelijk opgeleverd?
De Meyer: “Het rapport van Transition Stories zette de haalbaarheid van mogelijke energie-investeringen op scherp. Ze dachten met ons mee en bepaalden in hoeverre we onze bedrijfsvoering energie-efficiënter konden maken, op maat van onze KMO. Veranderingen moeten immers altijd economisch interessant en haalbaar zijn binnen de kostenstructuur van het bedrijf.”
“Met de data en cijfers van dat rapport zijn we meteen aan de slag gegaan. We installeerden een tweede laadpaal op onze parking aan de straat, die ook voor het publiek toegankelijk is. Andere bedrijven, zoals Waasland Automotive, kunnen gebruikmaken van die laadpalen, en ook van onze parking. Voorts besloten we om honderd zonnepanelen op het dak van ons magazijn te plaatsen. Die zijn perfect voor zelfverbruik. We lieten meteen ook hybride omvormers plaatsen zodat we later, via batterijen, zonne-energie kunnen opslaan.”
“Dankzij die energiescreening konden we dus doordachte beslissingen nemen die ons bedrijf op het lijf geschreven zijn. Ter vergelijking: we kregen ooit het voorstel van een externe firma om ons dak vol te gooien met zonnepanelen en vervolgens te verhuren, maar die move had ons dertig jaar vastgezet. Nu kregen we een objectief en onpartijdig toekomstscenario dat ons écht vooruit zal helpen.”

Wat zijn de plannen van Het Metaal na de energiescreening?
De Meyer: “Over een jaar gaan we onze investering in zonnepanelen evalueren. Mogelijk plaatsen we extra zonnepanelen en gaan we ons zelfverbruik maximaliseren of delen we onze overtollige energie met andere bedrijven. We willen geen overschot op het net zetten als we daarvoor moeten betalen. Dan delen we onze energie liever lokaal, voor een betere prijs dan de injectievergoeding van onze energieleverancier. Energiek Sint-Niklaas, de energiegemeenschap die werd opgericht met steun van de stad, is dan een interessante piste.”
“Voorts hebben we plannen om onze verwarming op gas in de burelen te deactiveren en een warmtepomp te installeren. Het hoofdgebouw heeft vloerverwarming, wat het makkelijk maakt om over te schakelen op hernieuwbare energie. Gericht en met een duidelijk plan van aanpak zullen we de komende jaren steeds energie-efficiënter worden.”
Meld je dan aan voor een energiescreening vóór 11 juli door te mailen naar egsnk@transitionstories.be. Het is een unieke kans om onafhankelijk advies te krijgen en je bedrijf voor te bereiden op een duurzame toekomst.
Meer info vind je op www.energieksintniklaas.be